Pedagogisch visie

Elk kind is uniek met eigen wensen, talenten, eigen grapjes en een eigen achtergrond. Bij Kinderopvang Villa Lobelia is elk kind welkom. We kijken naar kinderen en gezinnen met een geïnteresseerde blik. Dat houdt in dat we benieuwd zijn naar de sociale achtergrond van een kind. Ook vinden we het interessant om ons te verdiepen in de cultuur en afkomst van een kind en zijn/haar gezin. 

Kijken met een open en geïnteresseerde blik houdt ook in dat we kijken naar een kind vanuit een visie waarbij alle ontwikkelingsgebieden met elkaar verbonden zijn. Als een kind zich bijvoorbeeld heel goed kan verwoorden, zal het zich sociaal gezien ook beter ontwikkelen. De pedagogisch medewerker stemt haar pedagogische benadering af op een zorgvuldige analyse van het ontwikkelingsniveau van het kind.

Hierbij laten we ons inspireren door de pedagogiek van Thomas Gordon en de pedagogische benadering van Reggio Emilia. Volgens de pedagogiek van Reggio Emilia is een kind omgeven door drie pedagogen: de eerste pedagoog wordt gevormd door de andere kinderen en de groep, de tweede pedagoog dat zijn de volwassenen en de derde pedagoog is de geboden ruimte en materialen. De pedagogiek van Gordon passen we toe in de wijze waarop we communiceren met de kinderen door de ‘Ik’ boodschap te gebruiken.


Kinderen worden bij Kinderopvang Villa Lobelia gestimuleerd in wat het al kan en ondersteund in wat het wil leren. De pedagogisch medewerker zal er alles aan doen om ‘betekenisvolle leermomenten’ te creëren voor de kinderen. Dit doet zij door heel goed te kijken naar wat de kinderen bezighoudt en hier slim op in te spelen.

Om te leren moet een kind de ruimte krijgen om (samen) te spelen en te ontdekken. Bij Kinderopvang Villa Lobelia vinden we de vrije spelmomenten daarom erg belangrijk. Dit gebeurt in een stimulerende omgeving zowel binnen als buiten. De pedagogisch medewerker zal af en toe een kleine impuls geven aan het vrije spel, maar in principe laten we het kind veel vrij om in zijn eigen ‘flow’ en zijn eigen tempo ontdekken en ontwikkelen. Verderop in dit beleid kunt u lezen wat onze visie nog meer precies inhoudt.

De kwaliteitseisen zoals deze in de Wet Kinderopvang zijn opgesteld, zijn gebaseerd op vier pedagogische basisdoelen, ontwikkeld door J.M.A. Riksen- Walraven. Bij Kinderopvang Villa Lobelia vormen deze ontwikkelingsdoelen de basis van waaruit de ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd. Om zo goed mogelijk aan de basisdoelen te kunnen voldoen, besteden we aandacht aan het kennen en kunnen toepassen van 6 belangrijke interactievaardigheden (NCKO). In het hierna volgende pedagogisch werkplan wordt beschreven hoe dit er in de praktijk uitziet.