Klachtenregeling

klachtenregeling

Het kan altijd voorkomen dat een ouder een klacht heeft. Een klacht kan bijvoorbeeld betrekking hebben op een bepaalde gedraging van de houder of pedagogisch medewerker, maar kan ook betrekking hebben op de plaatsingsovereenkomst. Bij Kinderopvang Villa Lobelia staan wij altijd open voor feedback. Daar kunnen we alleen maar beter van worden. Het liefst bespreken we de klacht rechtstreeks met de ouder, op die manier kunnen we zo snel mogelijk samen tot een oplossing komen. Door zaken open uit te spreken kunnen alle betrokken partijen hun kant van het verhaal vertellen. Daardoor krijgen we een transparant beeld van de situatie en komen we erachter hoe we deze het best kunnen oplossen.

Bij Kinderopvang Villa Lobelia vinden we open respectvolle communicatie en wederzijds begrip erg belangrijk. Dit is namelijk belangrijk voor de vertrouwensband tussen Kinderopvang Villa Lobelia en de ouder.


1. U dient een klacht in via de volgende stappen:

- Een formele klacht wordt schriftelijk ingediend via
info@kinderopvangvillalobelia.nl 
- U dient de klacht binnen 1 maand van het voorval in.
- U voorziet de klacht van uw naam, datum, adres, de naam van de medewerker(s) die betrokken is/zijn en een objectieve beschrijving van uw klacht.


2. De houder is van goede wil om de klacht met u op te lossen:

- De houder zal de klacht zorgvuldig onderzoeken.
- De houder houdt u op de hoogte wb de voortgang van de klacht.
- De houder zal de klacht zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 6 weken na ontvangst met u afhandelen.  
- De ouder ontvangt een schriftelijk en onderbouwd antwoord en een uitleg over de maatregelen die genomen zullen worden.
- De ouder wordt concreet geïnformeerd over de termijn waarop een eventuele maatregel wordt genomen.
- De houder draagt zorg voor afhandeling en registratie van de klacht.


Mocht de geboden oplossingen in uw ogen niet voldoende/ geen effect hebben dan is er altijd nog de mogelijkheid om officieel een klacht indienen. Kinderopvang Villa Lobelia is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen, waaraan tevens het klachtenloket kinderopvang verbonden is https://www.degeschillencommissie.nl . Ouders worden hierover geïnformeerd via het ouderbord op de locatie en website.

3. Als Kinderopvang Villa Lobelia de klacht niet binnen 6 weken op lost, of als u niet tevreden bent met de geboden oplossing, dan kunt u contact opnemen met het Klachtenloket Kinderopvang. 

4. Is uw klacht hierna nog steeds niet opgelost dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang. 

N.B. Mocht de klacht gaan over (een vermoeden van) kindermishandeling dan treedt automatisch de het ‘Protocol Kindermishandeling en Grensoverschrijdend gedrag’ in werking.


Klachtenformulier